Hoe gedraagt de Nederlander zich op vakantie?

Zo’n 43% van de Nederlandse reizigers recyclet op vakantie en vooral de Zuid-Hollanders (53%) en de 45-plussers zijn er érg goed in. Dat blijkt uit een onderzoek dat vakantiewoningenverhuurder Interhome liet uitvoeren onder 1212 Nederlandse reizigers van 18 t/m 70 jaar. Naast het recyclen op vakantie onderzocht Interhome ook ander vakantiegedrag van de Nederlandse vakantieganger. Hierbij is gekeken naar zaken zoals de impact van de klimaatverandering op het boekingsgedrag, het reisgezelschap, de faciliteiten waaraan een verblijf moet voldoen en de inhoud van hun bagage. Wij zetten de voornaamste conclusies op een rijtje. 

Jongvolwassenen recyclen minder dan 45-plussers 

Uit het onderzoek blijkt dat 43% van de reizigers op vakantie standaard afval scheidt en zeker Zuid-Hollanders (53%) letten hier extra goed op. Ondanks het feit dat zo’n 29% van de jongvolwassenen (18-24) aangeeft dat de klimaatverandering invloed heeft op hun reisgedrag, recyclen ze minder dan de 45-plussers. Verder zijn ook mannen (18% vs 11%) significant oververtegenwoordigd onder de reizigers die nooit afval scheiden (15%).  


1 op 4 Nederlanders reist minder door impact op milieu 

28% van de Nederlanders geeft aan dat de klimaatverandering een impact heeft op hun reisgedrag. Zo is 26% bereid minder te reizen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en 34% is van plan het vliegtuig vaker te vermijden. Hetgeen wat echter door de meeste mensen (36%) gedaan wordt is dat er minder vlees wordt gegeten gedurende de vakantie. Vooral vrouwen kiezen vaker voor een alternatief in plaats van vlees (44% vs 27%). Ook proberen steeds meer mensen voor lokale producten te kiezen (32%). Tussen de verschillende leeftijdsgroepen is het opvallend dat jongeren (18-24) vaker een elektrische wagen gebruiken (22%) terwijl de oudere generatie (55+) hier veel minder voor open staat (11%).  


Zwembad is de populairste faciliteit 

Bij Interhome is het sinds kort mogelijk op specifiek op zoek te gaan naar accommodaties die werk hebben verricht op het gebied van duurzaamheid. Er zijn daarnaast echter nog heel veel andere faciliteiten waarop gefiltert kan worden. De absolute winnaar is het zwembad die bij 43% van de ondervraagde mensen bovenstaan op de prioriteitenlijst. Verder zijn airconditioning (40%), een mooi uitzicht (39%) en een wellness (25%) drie felbegeerde extraatjes. Nederlanders die in de Randstad wonen zijn vaker bereid meer te betalen voor een vakantieverblijf met een grote tuin en een adembenemend uitzicht. Als we tot slot de verschillende leeftijdsgroepen met elkaar vergelijken blijkt dat vooral jongeren op een snelle Wi-Fi verbinding letten.  

De toenemende vraag naar een ‘workation’ 

Over het algemeen nemen de meeste Nederlanders (72%) hun partner mee als reisgezelschap. Daarnaast gaan ook de kinderen (42%) en vrienden (22%) vaak mee op pad. Slechts 11% geeft aan dat ze het liefst alleen op vakantie gaan. Vooral onder mannen (13% vs 9%) zijn solotripjes populair en ook stadbewoners reizen graag op zichzelf (18%). Zo’n 11% huurt weleens een woning om vakantie en werk te combineren. De workation trend is eerder populair bij 35-45-jarigen en in het bijzonder bij mensen die in de Nederlandse grote steden wonen (20%) en bij mannen (14 vs 9%). 

Meest gehecht aan elektronica 

Wanneer Nederlanders naar een vakantiewoning trekken zijn er verschillende essentiële zaken die ze zelf voorzien. Zo’n 45% neemt eten mee op reis, 35% drank en 36% toiletpapier. Verder zijn er nog heel wat minder relevante zaken die ze van thuis meenemen als ze op reis gaan. De absolute winnaar is elektronica, bij zo’n 49% van de vakantiegangers zal je deze terugvinden in hun koffer. Naast digitale toestellen zijn ook boeken (41%) en spelletjes (35%) erg geliefd. 29% van de reizigers geeft aan dat ze hun persoonlijke spullen soms ter plaatse vergeten, vooral toiletartikelen (39%), kleren (33%) en opladers (21%) durven al eens achterblijven wanneer ze huiswaarts keren. Verder zijn hier geen opvallende verschillen op vlak van leeftijd, educatie, regio of geslacht. 



Bovenstaande resultaten maken deel uit van een onderzoek naar het reisgedrag van de Nederlander binnen Europa, uitgevoerd door Interhome. 

Duurzame accommodaties Interhome 

Ook Interhome Group zet zich in voor duurzaam toerisme. Aan de hand van twaalf criteria, zoals hernieuwbare elektriciteit, recyclingbakken en waterzuinige douche, controleerden ze de duurzaamheid van de vakantiewoningen en appartementen die ze aanbieden. Zodra een accommodatie aan zeven van de twaalf criteria voldoet, krijgt dit verblijf een duurzaamheidslabel. Zo kunnen vakantiegangers filteren op ecologische vakantiewoningen of accommodaties met een e-laadpaal en helpt Interhome reizigers bij het maken van milieuvriendelijke keuzes. Voor meer informatie kan je hier terecht.   


Laat ons weten wat je van dit artikel vind!

Artikel delen met vrienden, familie en/of collega's

Inspiratie

Bestemmingen - Vakantie ideeën

Blog

Meer ideeën voor uw vakantie