Vakantie liefst zonder verleiding van de telefoon

Of je nu het panoramisch uitzicht vanaf je vakantiehuisje post, of de reviews van restaurantjes op je reisbestemming checkt: je bent niet de enige die tijdens de vakantie niet zonder mobiele telefoon of tablet kan. Toch zegt een grote groep vakantiegangers juist volledig te willen ‘uit-tunen’ als ze van huis zijn. Hoe gedragen Nederlanders zich daadwerkelijk online op vakantie? En wat voor invloed heeft social media op het plannen van de reis? 


Mobile devices en sociale media spelen overduidelijk een belangrijke rol in de vakantiepret van de Nederlander. Om dingen op te zoeken, om te posten, om een lijntje te houden met het thuisfront. En tóch maken de meeste vakantiegangers goede voornemens aangaande het telefoongebruik als ze gaan reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Interhome* onder een representatieve groep vakantiegangers, mannen en vrouwen van 18 t/m 70 jaar met liefde voor reizen. Met de uitkomsten van het onderzoek wil Interhome meer inzicht krijgen in het vakantie- en reisgedrag van de consument.

Minder op de telefoon 

Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten neemt zich voor zo min mogelijk op de telefoon zitten, en specifieker op social media, wanneer ze van huis zijn.

Opvallend: onder jongwolwassen zegt zelfs 60% minder op de telefoon te willen zitten. Ruim 60% van alle respondenten geeft aan daadwerkelijk minder actief te zijn op social media tijdens de vakantie. Het blijft dus niet alleen bij goede voornemens!

Boeken doen we online

Maar even een stapje terug, daar waar het allemaal begint: het boeken van een vakantie. Dit gebeurt vrijwel altijd online. Maar liefst 75% van de ondervraagden geeft aan via overkoepelende websites met ruim aanbod te boeken, dan wel via de website van de accommodatie zelf. Bij het boeken laat 11% zich inspireren door online reviews en sociale media, en 7% laat zich via via adviseren. 

To review or not to review?

Reviews spelen sowieso een belangrijke factor bij het kiezen van de accommodatie. Zo’n 35% noemt positieve reviews of online scores van een accommodatie een belangrijk argument om een vakantiehuis, hotelkamer of campingplek te boeken. Onder jongvolwassen in de leeftijd van 25 t/m 34 jaar zijn reviews en scores het belangrijkst (34%). Factoren als omgeving (58%), hygiëne (50%) en ligging (40%) zijn overall het vaakst genoemd. En we zijn nog niet klaar met reviews; naast dat we ze raadplegen, plaatsen we ze zelf ook graag. Ongeveer een kwart van de ondervraagden (27%) laat altijd online een review achter na het verblijf in een accommodatie. Maar van de groep tussen 45 en 54 jaar zegt circa 40% nooit een review achter te laten. 

Social media beïnvloeden reisplannen 

De Instagram-accounts van influencers zien er altijd bijzonder aantrekkelijk uit voor vakantieliefhebbers. Niet voor niets vormen ze voor reislustigen een grote inspiratiebron voor de ideale vakantie. Al is het alleen al om er lekker bij weg te dromen. Vooral stellen zonder kinderen geven aan dat social media hun reisplannen beïnvloeden (28%). Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dit – vanzelfsprekend - veel meer; daar zegt een kleine 30% te smullen van mooie plaatjes (en praatjes) van reizen en vakanties. Ook zegt bijna de helft van de jongeren zich te laten beïnvloeden door sociale media als het gaat om het maken van reis- en vakantieplannen. Dit tegen 26% van alle respondenten.

Mannen ‘hartje’ afstandsbediening

Opvallend feit uit het onderzoek: tv kijken tijdens je vakantie, is lang zo populair niet meer: zo’n 80% zegt minder tv te kijken op vakantie dan thuis. Voor een kleine groep vakantiegangers geldt dat de tv te allen tijde aan moet kunnen, zelfs als het programma niet te verstaan is. Zo’n 16% kijkt op reis tv in een voor hen onverstaanbare taal. En je raadt het misschien al: vooral mannen (19%) maken zich hier ‘schuldig’ aan. 


*Zie voor meer data infographic Devices en social media op vakantie (Bron: Interhome)


infographic - Vakantie liefst zonder verleiding van de telefoon


Blog

Meer ideeën voor uw vakantie